Nagy meglepetés várta hétfőn a harmadik és negyedik osztály tanulóit. Vendégek érkeztek hozzánk. A Cifra Műhely Egyesület tagjai különböző foglalkozásokkal készültek, amikkel az volt a céljuk, hogy közelebb hozzák tanulóinkhoz Erdély népművészetét. A program közös tánccal indult, amivel jólesően megmozgattak bennünket. A dallam, a ritmus, a tánclépések néhány diák számára ismertek voltak, hiszen néptáncoktatónk, Gina néni, rendszeresen tanított táncokat ebből a kultúrkörből. Ezt követően három színtéren folytatódott a délelőtti program. Elsőként kézműves foglalkozáson karkötőket készítettünk, majd Erdély népzenéjével, jellegzetes, régi hangszereivel ismerkedhettünk meg, amiket alkalmunk nyílt kipróbálni. A legnagyobb sikere annak volt, amikor a zenekar együtt játszott néhány önként jelentkező zenészpalántával. A foglalkozásokat beszélgetéssel zártuk, ezen anyanyelvünk ismeretének fontosságáról beszélgettünk. Izgalmas volt a délelőtt, sok élménnyel gazdagodtunk, köszönjük az egyesület tagjainak, hogy ellátogattak hozzánk.
Munkatársak
A Cifra Műhely Közhasznú Kulturális Egyesület látogatása a Pápateszéri Általános Iskolában
Hogy mit kell tudnunk az egyesület működéséről, céljairól, azt Deésy Gábor elnök foglalta össze néhány mondatban:
A Cifra Műhely Közhasznú Kulturális Egyesület egy népi közösség, ami a Kárpát-medencei kulturális örökségeket igyekszik bemutatni, azon belül is – ennek egyik szeleteként – Kalotaszeget. A kiállított bútorok autentikusak, a részkiállítás darabjai Kalotaszegből, Mérából valók, az elmúlt tizennégy évben 150 kiállítást rendeztünk az ország különböző pontjain, sőt a Kárpát-medence egészében, de eljutottunk Moszkvába, Kínába is. Nem teremben, hanem közösségi térben állítjuk ki, így nem csupán a 3. és 4-esek láthatják, de az iskola többi diákja is, hiszen fontos a közösségi szemlélet. Többek közt ezt hoztuk el ma Pápateszére. A program része egy élő zenekar, közös tánc, ezt követik a műhelyfoglalkozások. Van egy hangszersimogató műhely, ahol a tanulók megismerkednek a hangszerekkel, sőt, ki is próbálhatják azokat, aztán egy finommotorikai kézműves műhelyünk is működik, illetve tartunk egy szemléletformáló órát, ahol az etikett alapkérdéseivel foglalkozunk. Fontos az, hogy hogyan beszélünk, hogyan mutatkozunk be, másik fundamentumként pedig az, hogy melyik nyelv a legfontosabb számunkra. Természetes, hogy az anyanyelvünk. Erre fűzzük fel a kulturális identitásunkat, gyökereinket. A szemléletformálás során beszélünk az olvasás fontosságáról, majd visszamegyünk a trianoni békediktátumig, elmondjuk a fiataloknak ennek körülményeit, fontosnak tartjuk, hogy erről is beszéljünk. Legfontosabb tehát a mi Kárpát-medencei identitásunk, térnyerésünk, illetve annak a szemléletnek az erősítése, hogy a múlton már nem tudunk változtatni, de a jövőt formálhatjuk, mégpedig a kölcsönös együttműködés reményében, hiszen az Európai Unió tagja vagyunk, ahol nincsenek határok, szabadon közlekedhetünk. Jó, hogy amit csinálunk, azt több irányból támogatják. Pápateszérre pedig úgy jutottunk el, hogy létezik egy kulturális együttműködésünk a település polgármesterével.